7 ماده غذايي را بااحتياط بخوريد!


 

ترجمه:ليلي افروغ




 

هشدار سازمان غذا و داروي آمريکا
 

اگر تا به حال مسموميت غذايي را تجربه کرده باشيد، حتما مي‌دانيد که وضعيت بسيار عذاب‌آوري است.
در ضمن، مواد غذايي زيادي در دنيا وجود دارند که در صورت استفاده نادرست مي‌توانند مشکلات فراواني را براي شما به بار آورند. از بين تمامي خوراکي‌ها، سازمان غذا و داروي آمريکا 7 ماده غذايي را معرفي و اعلام كرده است که هرچند اين مواد غذايي مفيدند و نبايد از رژيم غذايي حذف شوند، اما رعايت برخي نکات هنگام مصرف‌شان ضروري است. اين 7 خوراکي عبارت‌اند از:

1.سبزيجات برگ‌دار
 

اسفناج، کاهو، کلم برگ، کلم پيچ و تمام انواع سبزيجات برگ‌داري که شما در سالادتان از آنها استفاده مي‌کنيد، مي‌توانند عامل بروز بيش از 363 نوع بيماري باشند. اين نوع سبزيجات مي‌توانند به سادگي به وسيله کود، آبياري غيربهداشتي يا محيط کثيف فروشگاه آلوده شوند و اين آلودگي را به شما انتقال دهند. بنابراين، براي اينکه پس از خوردن سالاد دلخواه‌تان بيمار نشويد، بايد پيش از استفاده، حتما آنها را با آب و مواد ضدعفوني‌کننده چند مرتبه بشوييد و از تميز بودن دستان‌تان حتي قبل از خرد کردن‌شان مطمئن شويد زيرا همان‌طور که گفته شد، آلودگي به سرعت در اين سبزيجات (به خصوص اسفناج) نفوذ مي‌کند.

2.تخم‌مرغ
 

اين ماده غذايي مغذي و پاي ثابت صبحانه، يک نوع باکتري موذي و بيماري‌زا به نام «سالمونلا» را در خود پنهان دارد که مي‌تواند به راحتي شما را بيمار کند. تنها راه نفوذ سالمونلا به بدن شما از طريق خوردن تخم‌مرغ خام يا عسلي است. به همين خاطر، دکتر کريج هدبرگ، استاد دانشگاه مينه‌سوتا به همه افرادي که دوست دارند بيشترين سود را از خوردن تخم‌مرغ ببرند و بعد از يک صبحانه مفصل بيمار هم نشوند، توصيه مي‌کند که اين ماده غذايي را حتما به صورت کاملا پخته بخورند زيرا باکتري سالمونلا در اثر حرارت ديدن و با پختن از بين مي‌رود.

3.ماهي تن
 

مصرف اين نوع ماهي‌ مي‌تواند سبب قرمزي پوست، گرفتگي‌هاي عضلاني و سردرد در شما شود، البته به شرطي که درست از آن استفاده نکنيد. مي‌پرسيد چرا؟ چون ماهي تن حاوي سمي به نام «اسکومبروتوکسين» است که وقتي در قوطي‌هاي تن را باز کرده و آن را در دماي بيش از 60 درجه قرار مي‌دهيد، آزاد مي‌شود و مسموميت شما را به همراه مي‌آورد. از اين رو، به افراد توصيه مي‌شود که تن ماهي را با قوطي‌اش در آب بجوشانند و آن را براي گرم شدن داخل ماهي‌تابه نريزند و تفت ندهند. تفت دادن ماهي تن، يعني حرارت ديدن بيش از 60 درجه و در نتيجه آزاد شدن سم موجود در آن.

4.سيب‌زميني
 

سيب‌زميني در خاک رشد مي‌کند و مي‌تواند حاوي ميکروب‌هاي مختلفي از جمله سالمونلا، ليستريا و شيگلا باشد که ورود اين ميکروب‌ها به بدن مي‌تواند تهديدي جدي براي مصرف‌کننده به شمار آيد. راه نفوذ اين ميکروب‌ها به درون غذا و بدن هم از طريق پوست کثيف و آلوده سيب‌زميني است، بنابراين حتما پيش از پوست كندن سيب‌زميني آن را با آب و حتي مواد شوينده خوب بشوييد و هرگز سيب‌زميني را با پوست براي پختن، کنار گوشت يا مرغ قرار ندهيد.

5.پنير
 

بسياري از مردم به پنير، غذاها و سالادهايي که حاوي پنير هستند، علاقه فراواني دارند. در حالي که اين خوراکي‌ خوش‌مزه حاوي باکتري سالمونلا يا ليستريا است که مصرف‌اش در دوران بارداري مي‌تواند به سقط جنين منجر شود. دليل اينکه بسياري از متخصصان زنان و زايمان هم مصرف پنير را در دوران بارداري براي خانم‌هاي باردار منع مي‌کنند، همين است. بد نيست، بدانيد که سهم پنيرهاي نرمي مانند پنير فتا يا مکزيکي از اين باکتري‌ها بيشتر است.

6.بستني
 

بستني حاوي تخم‌مرغ خام است و همان‌طور که در بحث تخم‌مرغ گفتيم، مي‌تواند حاوي باکتري سالمونلا و استافيلاکوک باشد، بنابراين تهيه بستني به صورت خانگي به هيچ يک از افراد توصيه نمي‌شود و اگر خيلي هوس بستني خوردن به سرتان زد، بايد بستني‌هاي بسته‌بندي شده و پاستوريزه موجود در بازار که توليدکنندگان حين فرآيند پاستوريزه کردن، باکتري آنها را از بين مي‌برند، بخريد و از مصرف بستني‌هاي باز و بدون نظارت مراجع بهداشتي هم خودداري کنيد.

7.انواع توت‌ها
 

توت‌فرنگي، توت‌سفيد و شاه‌توت همگي جزو خوراکي‌هايي هستند که ميکروبي به نام سيکلوسپرا را در خود جاي داده‌اند. اين ميکروب‌ اگر به‌خوبي از روي توت‌ها شسته نشود و از بين نرود، مي‌تواند سبب بيماري‌هايي مانند اسهال، کم‌آبي بدن و گرفتگي عضلاني به خصوص در بچه‌ها شود. توصيه مي‌شود که حتما توت‌ها را پس از خريد خوب بشوييد و بعد بخوريد و به يک شستشوي سرسري اکتفا نکنيد.
منبع:www.salamat.com